RSS
 

MAKANAN SUNNAH NABI BINA KESIHATAN UNGGUL

14 Jan

Salam Maulidurrasul s.a.w..

Kehadiran Rasulullah s.a.w telah membawa rahmat sekalian alam. Walaupun beliau tidak menjelajah ke seluruh pelusuk dunia, tetapi agama Islam teleh tersebar tanpa sempadan. Pengorbanan sebagai rasul selama 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah dengan pelbagai susah payah sepanjang tempoh tersebut telah malahirkan para sahabat yang agong. Pengorbanan sahabat juga tiada tolok bandingnya demi menegakkan kalimah Allah..

Sebagai umat Islam, sepatutnya mengamalkan segala sunnah baginda Nabi s.a.w sebagai tanda cintakan beliau. Apa yang Rasulullah s.a.w amalkan adalah yang terbaik kepada manusia meliputi seluruh kehidupan kerana manusia adalah ciptaan Allah dan apa yang dilakukan oleh Rasulullah adalah perintah Allah. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik kepada manusia sebagai makhluk ciptaannya.

Sunnah meliputi seluruh kehidupan, bermula dari bangun tidur sampailah tidur semula kemudian bangun lagi keesokkannya. Oleh itu agak pelik sekiranya tidak dapat mengamalkannya walaupun sebahagian. Makanan sunnah adalah salah satu daripada bahagian yang boleh kita amalkan. Walaupun makanan sunnah senang diamalkan tetapi hendaklah dengan ilmu dan tidak berlebihan.

Sambil banyakkan berselawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W, jom kita kenali dan amalkan memakan sebahagian makanan sunnah Nabi s.a.w yang menyumbang kepada keupayaan minda….

kurma atau tamar

– susu

– kismis atau anggur kering

madu

– buah delima

– za’faran atau safron (Crocos sativus)

– buah teen (Fucus carica)

– habbatus sauda (Nagella sativa)

– air zamzam

Walaupun berbagai kelebihan makanan sunnah, niatkan mengamal adalah untuk menghidupkan sunnah Nabi s.a.w. In sya Allah sesiapa yang menghidupkan sunnah pada akhir zaman akan mendapat pahala 100 syahid… SALAM MAULUDURRASUL.

Share/Save/Bookmark

 

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply