RSS
 

HARGAI JASA GURU – SELAMAT HARI GURU 2014

16 May

Hari ini, hari yang cukup bermakna dan bahagia buat para guru. Hari Guru disambut pada 16 Mei setiap tahun.

Setiap orang mempunyai guru, tidak kira samada guru di peringkat tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, universit atau pendidikan-pendidikan tidak formal. Hatta walaupun hanya dengan mengajar satu huruf juga merupakan guru kita.

Walaupun adanya sebilangan ibu bapa yang mempertikai kewibawaan sebahagian guru, namun ia hanyalah kes terpencil. Almaklumlah, tidak semua guru sempurna 100% dan mempunyai kekangan tertentu. Kelancaran tugas dan tanggungjawab guru berkait rapat juga dengan disiplin dan keperibadian pelajar sendiri.

Oleh itu, ibu bapa yang merupakan guru pertama anak-anak juga perlu menyediakan asas yang kukuh sebelum anak-anak melangkah ke sekolah.

Walau bagaimanapun, ramai anak-anak mulai membentuk matlamat hanya ketika berada di peringkat sekolah hasil motivasi dan dorongan daripada guru. Sesuai sekali dengan tema    “Guru: Pencetus Kreativiti, Penjana Inovasi”.

Tumpuan, dorongan dan komitmen guru telah berjaya melahirkan ramai cendekiawan, ilmuan, hartawan, jutawan dan berbagai golongan yang dipandang tinggi di dalam masyarakat.

Hari Guru disambut meriah setiap tahun di berbagai peringkat sebagai simbul penghargaan atas jasa para guru. Walaupun demikian, jasa guru tetap juga tidak terbalas dengan hadiah-hadiah dan keraian. Hanya Allah jua yang dapat membalas jasa guru yang mendidik anak bangsa dengan penuh keikhlasan demi membentuk generasi berwawasan.

“SELAMAT HARI GURU” – Guru: Pencetus Kreativiti, Penjana Inovasi.

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply