RSS
 

MUHASABAH CUTI SEKOLAH DAN PERSEDIAAN PEPERIKSAAN MELALUI E-LEARNING

28 Dec

Cuti  panjang persekolahan 2013 dah hampir ke penghujungnya. Adakah cuti yang panjang sebulan setengah itu telah menjanjikan sesuatu tambahnilai kepada anak-anak kesayangan kita yang sedang subur membesar? Pakar-pakar motivasi sering mengingatkan bahawa anak-anak sepatutnya enjoy hanya 1-2 minggu sahaja, selebihnya perlu digunakan untuk pengisian perkara-perkara bermanfaat.

Ramai ibu bapa mengambil inisiatif menghantar anak-anak ke kem-kem motivasi, kem tahfiz, belajar bahasa, kelas-kelas kemahiran, lawatan ke tempat menarik dan sebagainya. Namun masih ramai ibu bapa yang tidak mampu atau tidak memilih berbuat demikian atas sebab-sebab tertentu. Yang penting di sini bukannya mengikuti program-program yang canggih pada nama, tetapi sejauh mana kesan dan keupayaan mempraktikkan apa yang dipelajari sebagai nilai tambah kepada anak-anak.

Bagi ibu bapa yang melanggan program pembelajaran interaktif secara online, ianya merupakan satu inisiatif yang menarik. Anak-anak boleh mengulangkaji pelajaran dengan kaedah yang tidak membosankan. Calon-calon UPSR dan SPM amat sesuai mengambil peluang cuti panjang untuk melengkapkan diri menghadapi peperiksaan melalui Program e-learning di rumah masing-masing.

Mempelbagaikan kaedah pembelajaran seperti Program e-learning amat membantu untuk meningkat dan mengekalkan motivasi belajar anak-anak. Pembelajaran melalui portal khas seperti ini memberi peluang kepada anak-anak menggunakan kemudahan IT secara interaktif di internet dalam keadaan mereka bebas daripada iklan-iklan tidak senonoh yang dibimbangi ibu bapa.

Almaklumlah, pengaruh daripada games, gajet-gajet yang berleluasa, telefon pintar, media social dan filem Korea J sedikit sebanyak pasti menjadi cabaran dan kekangan kepada anak-anak untuk menjadi pelajar cemerlang. Kecenderungan mereka untuk menggunakan internet boleh disalurkan kepada Program Score A i-Teacher.

Sukatan pelajaran yang selari dengan KSSR dan KSSM menjadikan program ini releven walaupun PMR akan dimansuhkan bermula tahun hadapan. Oleh itu program pembelajaran komprehensif Score A i-Teacher amat sesuai diberi kepada anak-anak bukan sahaja pada masa cuti sekolah, tetapi juga sangat membantu sepanjang pembelajaran anak dari Tahun 1 sehingga Tingkatan 6. >> e-Learning

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply