RSS
 

MOTIVASIKAN DIRI MELALUI KEGAGALAN ORANG LAIN

27 Dec

Keputusan beberapa peperiksaan besar di Malaysia bagi tahun 2012 telah pun diumumkan. Ada yang gembira, ada yang berdukacita dan ada juga yang tak ada rasa apa-apa :( Tetapi bagi ibu bapa yang telah banyak berkorban masa dan wang ringgit untuk persekolahan anak, semestinya menaruh harapan yang menggunung untuk kejayaan mereka. Pastinya ibu bapa berkenaan mengalami perasaan yang sangat mendalam samada gembira atau sebaliknya.

Apa yang boleh dikatakan hasil daripada keputusan peperiksaan yang diperolehi oleh calon-calon terlibat adalah ‘perjuangan mesti diteruskan’. Kurang cemerlang di dalam peperiksaan PMR, boleh ditebus di dalam SPM. Kegagalan di dalam ujian pertama juga bisa ditebus kembali di dalam ujian kedua, begitulah seterusnya.

Sekali gagal bukan bererti akan gagal selama-lamanya.

Seringkali kita mendengar orang berkata bahawa kita harus ‘Belajar Daripada Kegagalan’. Kalau dah gagal biasanya kita akan mempunyai perasaan sesal. Bagi orang yang berfikiran negatif, kegagalan akan diikuti oleh kekecewaan dan putus asa. Manakala orang yang berfikiran positif pula akan menjadikan kegagalan sebagai iktibar dan lebih bersemangat untuk menebus kegagalan yang lalu. Oleh itu kejayaan yang akan diraih itu lebih terasa nikmat kerana ianya telah melalui liku-liku sukar yang merupakan sejarah kejayaan yang menarik.

Namun pada hakikatnya kita telah kehilangan jumlah masa tertentu untuk mencapai kejayaan lebih awal. Seseorang yang bijak, tidak perlu tunggu gagal dahulu baru hendak berjaya. Sebaliknya mengambil pengajaran daripada pengalaman kegagalan orang lain. Jadi, kegagalan orang lain tersebut merupakan motivasi dan sempadan untuk kejayaan yang cemerlangan. Lantaran, tidak keterlaluan kalau kita katakan bahawa ‘Belajar Daripada Kegagalan Diri Sendiri’ perlu diubah kepada ‘Belajar Daripada Kesilapan Orang Lain’.

Sebagai kesimpulan, marilah kita persiapkan diri untuk memperolehi kecemerlangan diri di dalam apa sahaja bidang pada tahun 2013 ini dengan lebih bermakna selari dengan moto ‘Motivasikan Diri Menerusi Pengalaman Kegagalan Orang Lain’

Akhir kata, kejayaan adalah pilihan diri sendiri………Hayati kata-kata di bawah dengan sepenuh hati:

“The heights by great men reached and kept,
Were not attained by sudden flight,
But they, while their companions slept,
Were toiling upward in the night.”

“SELAMAT TAHUN BARU 2013”

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , ,

Leave a Reply