RSS
 

Motivasi Anak Belajar Melalui Penetapan Matlamat e-pintar

28 Jan

 

Ramai anak-anak yang pergi sekolah hari-hari tetapi tidak mempunyai matlamat yang jelas. Dengan matlamat yang jelas, anak-anak akan belajar dengan bersungguh-sungguh selari dengan matlamat yang ingin dicapainya. Iaitu semakin besar cita-cita, makin kuat dia belajar.

Yang paling penting adalah mereka hendaklah faham apa yang dicita-citakan oleh mereka itu, apa manfaat yang bakal mereka perolehi dan bagaimana keadaan mereka apabila cita-cita mereka tercapai kelak.

Bagaimana kita membantu mereka?

Kalau kita mempunyai anak (anak buah pun boleh juga :) …), minta mereka mengambil sekeping kertas bersaiz sekurang-kurangnya A4. Kemudian buat satu bulatan di tengah-tengah kertas berkenaan bersaiz lebih kurang 3-5 cm garis pusat. Lekatkan gambar atau lukis wajah mereka pada bulatan tersebut.

Lepas tu, minta mereka sendiri membayangkan dan melukis apa yang bakal mereka miliki selepas 20 tahun dari sekarang berdasarkan cita-cita mereka itu seperti rumah, kereta, situasi pekerjaan/kerjaya, keluarga dan sebagainya di sekeliling bulatan gambar tadi. Setelah selesai, lekat kertas berkenaan pada tempat yang senang dilihat setiap hari… Insya Allah, motivasi belajar anak-anak akan meningkat…….

Tips ini bukan sahaja boleh digunakan oleh anak-anak, malah ibu bapa juga boleh menggunakannya untuk tujuan memotivasi diri ke arah pencapaian matlamat dalam hidup di dunia mahupun akhirat..  

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , ,

Leave a Reply