RSS
 

Keputusan Peperiksaan UPSR 2011

17 Nov

Keputusan rasmi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2011 telah diumumkan hari ini oleh Ketua Pengarah Kementerian Pelajaran Malaysia. Seramai 46,012 orang daripada 497,691 calon telah memperolehi pencapaian cemerlang semua A mengikut Grade Purata Nasional (GPN). Merupakan rekod terbaik sejak tahun 2008.

Walaupun UPSR cuma ujian penilaian peringkat sekolah rendah, tetapi ianya merupakan tiket atau kelayakan penting untuk memilih sekolah yang terbaik buat anak-anak meneruskan persekolahan.

Kini, keputusan UPSR boleh diketahui dengan lebih pantas dengan menyemak melalui kemudahan SMS. Semakan keputusan UPSR melalui SMS boleh dilakukan dengan cara menaip ’UPSR (angka giliran)’ dan hantar ke 15888. Kalau dulu kena pergi sekolah dahulu baru tahu keputusan, tetapi kini anak-anak pun dah tak boleh sembunyikan keputusan mereka :).

Tahniah buat anak-anak dan ibu bapa yang telah membantu anak-anak berjaya cemerlang di dalam UPSR 2011. Pastilah sedang sibuk mencari tempat yang sesuai untuk menyambung persekolahan anak seterusnya. Selidiki betul-betul sekolah yang akan dimasuki kelak. Sebaik-baiknya bersesuaian dengan minat dan cita-cita mereka, bukan berdasarkan keputusan akademik semata-mata. Jika sekolah berasrama; Sekolah yang mempunyai rekod membentuk sahsiah pelajar yang baik seharusnya menjadi pilihan.

Bagi ibu bapa yang mana keputusan UPSR anak tidak sebagaimana diharapkan, jangan kecewa. Walaupun pemilihan sekolah bagi mereka agak terhad, peluang anak-anak tersebut masih luas. Kegagalan kali ini boleh ditebus pada peperiksaan-peperiksaan seterusnya. Malah, jangan mengukur kecemerlangan anak-anak di dalam akademik semata-mata, terokai potensi mereka yang boleh diketengahkan. Manusia sebagai ciptaan yang terbaik pastinya tiap seseorang mempunyai kelebihan tersendiri selain kecemerlangan akademik.

Bagi sesiapa yang berminat untuk mendapatkan analisis keputusan UPSR 2011, bolehlah download laporan analisis melalui link berikut:

Analisis UPSR 2011 – KLIK SINI

p/s:
1. Kejayaan, bakat dan kebolehan bukannya dalam akademik semata-mata
2. Adakalanya kegagalan merupakan sebagai ujian buat ibu bapa di dalam mendidik anak
3. Ibu bapa perlu bermuhasabah dan mengenalpasti tindakan yang belum diambil untuk membantu anak-anak

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply