RSS
 

INFLASI SEBAGAI CABARAN GETIR TERHADAP PROSES PENDIDIKAN ANAK MASA HADAPAN

22 Sep

Isu harga barang naik sering menarik perhatian semua orang, malah ianya sukar untuk dihapuskan di mukabumi ini. Walaupun bukan tindakkan kerajaan menaikkan harga minyak atau mengurangkan subsidi minyak, faktor inflasi pasti menyebabkan harga barang bertambah dari masa ke semasa. Inflasi dikaitkan dengan nilai wang yang semakin kecil setiap tahun dan akan diwarisi oleh anak cucu cicit kita.

Wang RM1.00 hari ini masih boleh digunakan untuk membayar secawan kopi (sesetengah tempat dah tak dapat dah..), sudah tentu dengan wang RM1.00 yang sama tidak cukup untuk membayar secawan kopi di kedai yang sama pada 5 tahun akan datang. Tahun 80an, murid sekolah rendah cukup dengan rm0.20 sehari, tahun 2013 purata wang untuk belanja sekolah anak adalah rm2.00 sehari. Itu pun kalau satu sesi saja. Manakala kos untuk mengikuti kursus ijazah kini juga telah mencecah ratusan ribu (bergantung kepada bidang kursus). Bayangkan berapa banyakkah wang yang perlu disediakan oleh anak cucu kita untuk pendidikan anak di zaman mereka kelak.

Ramai ibu bapa yang sedar perkara ini, dan berjaya bertindak dengan tepat dan sistematik untuk mendepani inflasi dengan berbagai cara, samada melalui pembelian asset, pelaburan dan sebagainya. Untuk diri kita mungkin lepas, tetapi adakah anak-anak kita juga berjaya berdepan masalah ini?.

Dengan hanya memberi pendidikan akademik semata-mata belum memadai tanpa kita berjaya membentuk sikap anak-anak tentang kesedaran kewangan. Ilmu kewangan bakal membantu generasi akan datang untuk lebih bersedia menjalani kehidupan ini dengan lebih baik selain berpegang dengan ajaran agama. Ajaran agama yang menuntut ummatnya supaya TIDAK BOROS, TIDAK MEMBAZIR, HIDUP SEDERHANA dan lain-lain lagi adalah selari dengan usaha mendepani masalah inflasi yang tiada belas kasihan.

Sehubungan dengan itu, perkara yang lebih penting adalah kesedaran anak-anak tentang nilai wang, kepentingan berjimat cermat dan memupuk tabiat menabung. Biasanya sifat boros anak-anak dapat dikesan sejak mereka masih kecil, oleh itu menjadi tanggungjawab kita sebagai ibu bapa untuk sama-sama berusaha mendidik kesedaran kewangan seawal mungkin.

Sekiranya anak-anak mampu maju di dalam akademik, ini adalah satu kelebihan untuk mereka dan teruskan memberi sokongan yang terbaik. Sebaliknya apabila ibu bapa mendapati anak-anak tidak ‘seberapa’ di dalam akademik, bantulah mereka meneroka kemahiran yang sesuai dengan minat mereka di samping menerapkan ilmu kewangan. In sya Allah, dengan ini kita sedang membantu mereka berhadapan dengan masalah inflasi dan kenaikan harga barang yang sukar dipisahkan daripada perjalanan hidup kita sebagai seorang insan..

Rumusan yang boleh dibuat adalah perlunya ilmu kewangan diterap kepada anak-anak sejak kecil. Anak-anak yang berpegang teguh dengan ajaran agama di samping mempunyai ilmu kewangan yang baik lebih bersedia menghadapi cabaran inflasi yang kejam. Selain itu, kesedaran kewangan yang mendalam di kalangan anak-anak mampu melonjakkan motivasi anak-anak untuk lebih berusaha bersungguh-sungguh di dalam pelajaran demi mengharapkan kedudukan kewangan yang lebih baik…wa Allahu ‘alam..

p/s Antara pihak yang boleh membantu masalah kewangan: www.akpk.com.my

~ Hidup sederhana, kunci kebebasan kewangan sekeluarga~

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply