RSS
 

Coklat Menstabilkan Emosi

31 Oct

Coklat merupakan sejenis makanan yang digemari oleh kebanyakan kanak-kanak dan wanita. Bukan sahaja disebabkan rasanya yang enak tetapi peminat-peminat coklat menganggap ianya merupakan makanan yang unik, istimewa dan ada kelas.

Selain daripada mempunyai perbagai khasiat yang diperlukan oleh tubuh manusia, coklat juga begitu sinonim dengan ungkapan positif emosi seperti sayang, rasa cinta dan keceriaan. Kajian di Jepun menunjukkan bahawa polifenol dapat menghalang perubahan sikap emosi di bawah tekanan fizikal dan berupaya mengurangkan tekanan. Justeru coklat juga menyumbang kepada kecerdasan emosi.

Lemak koko yang terdapat pada coklat mengandungi 34-36 peratus asid oleic yang boleh berfungsi sebagai perapi, 31-35 peratus asid stearik yang berupaya melembapkan kulit dan Vitamin E yang bertindak sebagai antioksidan.

Secara perbandingan, coklat mengandungi lebih kandungan protein berbanding dengan sebiji pisang, sebatang lobak merah, sebiji oren, sebiji epal atau sejumlah kismis dengan berat yang sama. Kajian telah membuktikan bahawa coklat mengandungi khasiat makanan yang seimbang.

Walau bagaimanapun, pastikan coklat yang dibeli adalah coklat tulin (real chocolate) yang diperbuat daripada lemak koko.
(Rujukan -Chocolate: Facts On Health and Nutrition For Educators and Health Professionals, Chocolate Manufacturers Association of the USA)

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: ,

Leave a Reply