RSS
 

Anak Pintar Dari Perspektif Kewangan

14 Jun

Anak pintar merupakan topik yang menarik bagi seluruh ibu bapa. Skop anak pintar amat luas, walaupun kebanyakan ibu bapa hanya mementingkan kecerdasan IQ semata-mata. Walhal sesetengah pakar mengkelaskan kecerdasan minda kepada 9 jenis kecerdasan.

Skop kewangan jarang-jarang diketengahkan untuk kanak-kanak sebagai landasan asas kewangan yang kukuh pada masa hadapan mereka. Biasanya, ibu bapa sibuk merancang kewangan mereka untuk pendidikan anak-anak mereka samada melabur di dalam unit-unit amanah, tabung haji, koperasi-koperasi atau hanya melakukan simpanan di bank. Walaupun demikian, ramai yang terlepas pandang bahawa kesedaran  pada  diri anak itu sendiri perlu wujud untuk mulai belajar mengurus kewangan dengan bijak sewaktu mereka di alam kanak-kanak lagi.

Didikan untuk menjadikan anak-anak bijak mengurus kewangan sejak kecil dapat melatih mereka mengurus kewangan dengan  bijak dan bersistematik ketika dewasa. Sikap boros yang menjadi kebiasaan dan amalan harian perlu dikikis. Sebaliknya, pupuk sikap suka menabung di dalam diri mereka sebagai satu senjata utama kesejahteraan kewangan masa depan. Anak yang terlatih menyediakan perancangan kewangan sendiri, dapat menggerakkan minda mereka berfikir lebih jauh untuk membuat sesuatu keputusan kewangan. Justeru sentiasa berfikir ke arah yang menguntungan dari sudut kewangan. 

Islam sendiri menganjurkan supaya ummatnya rajin berusaha mencari nafkah dan mengelakkan pembaziran. Keupayaan berpegang teguh kepada ajaran agama Islam secara tidak langsung akan menjurus ummatnya manjadi insan yang bijak mengendalikan kewangan. Sebagai contoh, Islam tidak menggalakkan amalan berhutang, sedangkan ramai umat Islam sendiri yang terjerumus ke dalam keadaan ‘keterberhutangan yang serius’ apabila mempunyai tabiat suka berhutang. Oleh itu keperluan dan kehendak perlu dibezakan bagi membuat keputusan kewangan secara tepat. Justeru anak-anak perlu didedahkan dengan ilmu kewangan.

~ Dapatkan maklumat kewangan di www.suntharasegar.com ~

 

Share/Save/Bookmark

 
 

Tags: , , , ,

Leave a Reply